Pjäser


Våld & pedagogik, 2016
Regi: John Hanse

Det sägs att vi måste förstöra det som förstör oss, men hur ska det kunna ske när vi är på väg att förlora? Våld & pedagogik är en föreställning som vill få den övertygade pacifisten att knyta näven och den stenkastande autonome att tänka om.
 

Våld & pedagogik placeras i en samtid fylld av strejker, blockader, kravaller och flyktingavvisningar. Fyra skådespelare gestaltar tillsammans med publiken en kedja av händelser som hade kunnat vara här och nu, på lek och på blodigt allvar.



Game Over, Banditsagor 2015
Regi: John Hanse

När tioåriga Lisa drabbas av en sjukdom, en riktigt farlig sådan som är svår att bli frisk ifrån, då får hennes pappa en idé. Han tillverkar ett mobilspel som ska lära Lisa och hennes familj att hantera det allra värsta som kan hända. Spelet blir en oväntad succé och plötsligt förändras hela tillvaron för familjen.

Föreställningen tar upp det orättvisa i att även barn kan bli sjuka. Den handlar också om spelande, är det en verklighetsflykt eller ett viktigt verktyg? Och så visar den vuxna som beter sig som små barn, och barn som visar sig vara mycket smartare än vad omgivningen tror.



Robins bok, Banditsagor 2015
Regi: John Hanse

“Min son ska dö. Jag fick veta det idag…” Så inleds Robins bok. Det som sedan utspelar sig är en absurd tragedi där Robins föräldrar säger upp sig ifrån sina jobb, tömmer sina bankkonton och låter Robin göra en lista över allt han vill göra. Med listan som karta ser familjen världen med nya ögon och upptäcker varandra på nytt. Men att leva utanför samhällets normer har sitt pris. Hur länge kan äventyret vara? Banditsagor sätter upp en barnförbjuden föreställning. Robins bok är en saga för vuxna, baserad på Henrik Bromanders serienovell med samma namn.




Smålands mörker, Regionteatern Blekinge Kronoberg 2014
Regi: John Hanse

En gång i tiden var saken klar för Erik. Han ansåg att människor var olika mycket värda, och att samhället borde förändras enligt denna princip. Inte bara förändras förresten, utan brännas ner till grunden så att något nytt kunde byggas i askan av det gamla. Erik var fascist. Han bodde i Nässjö. På den tiden var saker och ting mer okomplicerade. De var till och med ganska bra.  Men plötsligt en dag förvandlades hans fantasier om politiskt våld till brutal verklighet, men knappast på det sätt Erik förväntat sig.

Föreställningen Smålands mörker baseras på Henrik Bromanders kritikerrosade serieroman med samma namn. På scenen gestaltas berättelsen samtidigt genom Edvin Bredefeldts skådespeleri och nya originalteckningar av Henrik Bromander. Föreställningen är kompromisslöst berättad ur huvudpersonen Eriks perspektiv. Att försöka förstå fascismens bevekelsegrunder, och se mörkret hos sig själv, är obehagligt men nödvändigt. Det är dags att inse att fascismen växer sig allt starkare både här hemma och ute i Europa och att vi behöver verktyg för att bemöta den. Istället för att avfärda den som ond eller dum söker vi svaret på frågan varför fascismen kan vara så farligt förförisk.


Begränsat utrymme, Turteatern 2014
Regi: Py Huss Wallin

Tre pojkar tar en genväg, en bibliotekarie hamnar på fel efterfest och en filosofistudent löser bostadsbristen på egen hand. De är kåta, kärlekskranka och dristiga. Plötsligt förändras villkoren och de hamnar i situationer som får oanade konsekvenser. Vissa hanterar det genom att tiga, andra drivs av hämnd. Inspirerade av Henrik Bromanders serier ger vi plats åt det svarta, skeva, kliande, skamliga, upphetsande och pirrande begären – som ett utlopp för en allt mer skenande människosyn och absurd verklighet.



Stora Sören och Lilla Limpan, Banditsagor 2014
Regi: John Hanse

Stora Sören och Lilla Limpan är två killar som bor i samma stad. Sedan så länge någon kan komma ihåg har Stora Sören varit störst, tuffast och populärast medan Lilla Limpan fått verka i skuggan av sin vän. Men en dag bestämmer sig Limpan för att ändra på saker och ting. Genom tre utmaningar vänder han upp och ner på styrkeförhållandena, med katastrofala följder. Sagan om Sören och Limpan tar upp och kritiserar drag som är typiska för den hårt begränsande mansrollen.