Utgivna böcker


SHAHID/SKÄRVOR, Galago 2019

En svensk konvertit som ansluter sig till IS. En kvinnlig konstnär i akut livskris. Deras vägar möts på våldsamma och oväntade sätt. Henrik Bromanders Shahid/Skärvor är ett mäktigt epos om utanförskap, gränslöshet och radikala livsval. Den har två omslag och två livsöden, men bara ett slut. Det är en skildring av de små detaljerna och de avgörande stegen i två människors tillvaro i den sena stund vi befinner oss på Jorden några andetag innan slutet.

”Ett sätt att nyktert berätta om IS obeskrivliga ohyggligheter, samma me­tod som Art Spiegelman använde när han skildra­de Förintelsen i fabelform i Maus. Denna simpelt ritade bok visar, återigen, att Bromander behärskar seriemediet briljant
Mattias Oscarsson, Sydsvenskan

”Bromanders klasshat är tydligt. Han krusar ingen. Gisslar alla (…) En obönhörlig serieroman, värd att läsa och begrunda i alla samhällsklasser.”
Mats Kolmisoppi, Göteborgs-Posten

”Bromander går inte med på det enkla narrativet. Han berättar om dem i all deras ynklighet och äcklighet, men med kärleksfull blick och hand, djupt lojal trots att de är så osköna, utan att bli alltför sentimental. Det är inte många som gör det. Eller ens kan”
Rebecka Åhlund, Borås Tidning

”En intelligent, känslomässigt stark och skickligt berättad påminnelse om hur vi alla bär på olika versioner av verkligheten och om hur våra öden flätar oss samman på de mest oväntade vis. Men framför allt om hur vi inte kan springa ifrån vårt förflutna, där barndomstrauman såväl som kultur- och klassbakgrund påverkar oss långt in i vuxen ålder”
Ida Therén, Svenska Dagbladet

Shahid/Skärvor är kort sagt en helvetiskt dyster bok. Men trots sin nattsvarta historia, trots sitt deprimerande slut, lyser den ändå upp bokhösten genom sin empatiska människoskildring. Bromander är inte ute efter att förlåta de bestialiska dåd unga européer begår nere i Syrien. Men han vill förstå bakgrunden till dem”
Rasmus Landström, Dagens ETC

 


HÖGSPÄNNING, Atlas 2019

Lotta trivs med sitt arbete som svensklärare, men så börjar saker hända. Eleverna bråkar om sina betyg och skolledningen har åsikter om undervisningen. Ett efter ett uppträder så symptomen: hudutslag, värk och sömnsvårigheter. Efter en tids tvivlande landar Lotta i insikten om att hon blivit elöverkänslig. Det här är starten på en resa in i en sjukdom, eller snarare en identitet, som inte ens slutar när Lotta tvingas lämna hus och hem bakom sig och dra till skogs. Till slut bestämmer hon sig för att slå tillbaka.

Högspänning är en berättelse om en stigmatiserad människa i fritt fall i vår moderna välfärdsstat. En udda skildring av en helt vanlig person som drabbas av ett lika omdebatterat som plågsamt tillstånd. Det är Henrik Bromanders fjärde roman, efter den uppmärksammade Bara en kram.

”Årets roman”
Victor Malm, Expressen

”Skarp, känslig, infernalisk – rekommenderas till alla som lever i vår tid”
Ulrika Milles, Kulturnyheterna 

”Skildrar sidor av det svenska samhället som alltför sällan letar sig in i litteraturen. Påminner mig på något bakvänt sätt om vissa av Lars Gustafssons romaner”
Malte Persson, Expressen

”En upprättelse för de inbillat sjuka och deras verkliga lidande, också för den hånade kulturtanten, för lärarna och bibliotekarierna och bokcirkelkvinnorna som bär det här landets bildning på sina värkande axlar. Det är en rolig bok, en mer renodlad komedi än många av Bromanders tidigare verk, men också djupt sorglig – för att vara ett samhälle som säger sig hylla originalitet, individualitet och egensinne är vi svenskar, trots allt, mycket dåliga på att acceptera eller ens försöka förstå de verkligt avvikande”
Amanda Svensson, Expressen

”Med Högspänning har Bromander skrivit ännu en berättelse om den ensamma människans missriktade och destruktiva uppror i en tid där de samhälleliga institutionerna monterats ner och de kollektiva rörelserna dör ut. Även om jag önskar att den utvecklingen vänder, hoppas jag att böckerna blir många fler”
Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten

"Det är en extremt tonsäker och, tja, ömsint, beskrivning av en människa i fritt fall. Där omgivningen sviker, i det att Lottas egna erfarenheter och vittnesmål tas allt mindre på allvar och översätts till samarbetsproblem och sjukskrivningar, håller sig berättelsen genomgående på Lottas sida. Bromanders svarta humor är ständigt närvarande men trots att det vore så lätt hänt förfaller berättelsen aldrig till karikatyr"
Rebecka Åhlund, Borås Tidning

"Det som gör att Bromanders gestalter inte reduceras till karikatyrer är hans stora förmåga till inlevelse i – och medkänsla med – sina tilltufsade gestalter. Hans verk fäster blicken på brister i vårt samhälle som gör vissa människor till vinnare och andra till förlorare"
Yukiko Duke, Vi Läser

"En andlös sträckläsarbok som man inte lägger ifrån sig i första taget (...) Det handlar om hur normer och sociala sammanhang kan bryta ned men också bekämpas – och hur självrespekten kan växa ur motstånd”
Josephine Askegård, Arbetaren

”En sämre författare hade förvandlat elallergikern i Högspänning till en parodi och försökt utvinna så många hånskratt som möjligt. I Bromanders händer blir hon istället en mångfacetterad människa som man - lönlöst - önskar välgång i livet”
Christopher Friman, Filter

"Det råder inga tvivel om att Bromanders författarskap drivs av ett tydligt politiskt patos. Ändå är hans verk allt annat än plakatartade - och en del av förklaringen är att han bara sällan skildrar personer med samma världsbild som han själv. I stället dras Bromander, i verk efter verk, till mångbottnade protagonister som befinner sig i mentala träskmarker, ofta av det brungeggiga slaget. Han ger dem en stark röst och kliver ända in i deras känslovärld, så att litteraturen får göra det den är allra bäst på: låta läsaren leva många olika liv"
Sebastian Lönnlöv, Svenska Dagbladet

"Virtuosmässiga och underhållande personskildringar och suverän närvarokänsla"
Jesper Högström, Dagens Nyheter

"Mångtydig och full av patos"
Lars Hermansson, Kulturnytt

"Detta förmedlar Bromander så skickligt. Han slår tre flugor i en samhällssmäll: skolfrågan,
vaga sjukdomssymptom och den bokstavligt ensamstående kvinnan. Apropå smäll: Utan att avslöja för mycket avslutas romanen i en jättesmäll, som titeln skvallrar om, inte en självömkande snyftning. Genom att låta Lotta bli en rebell, en vinnare i stället för förlorare, som tar saken i sina egna desillusionerade händer ger Bromander luft åt en om än subtil civilisationskritik. Tvivla alltid, tveka aldrig! som Lotta säger."
Rikard Rehnbergh, Miljömagasinet

”Det är romankonsten i ett nötskal, att man som läsare får leva sig in i andras liv, för ökad förståelse. Lotta kunde ha varit jag? Ja, faktiskt, romanen har förändrat min syn på ett samtidsfenomen som jag avfärdat som knäppskallar och foliehattar.”
Tony Samuelsson, Mål och medel



BARA EN KRAM, Atlas 2017

Jens Svanström kämpar i motvind för att göra sig ett namn i Göteborgs indievärld. När han börjar skriva kaxiga krönikor om jämställdhet och mansvälde händer något. Genombrottet är ett faktum och snart har han landat jobbet som chefredaktör för en av stans gratistidningar. Ambitionerna är stora tidningen ska vara modern och feministisk, den ska förändra världen.Men varför sprids det rykten om Jens? Om tjatsex. Om gränslöshet. Rena övergrepp. Jens är ju snäll. Du hittar hans dator slängd på trottoaren. Varför ligger den där? På datorn finns två dokument: en dagbok och en roman. Du börjar läsa.

Bara en kram avslutar Henrik Bromanders romantrilogi om maskulinitet i vår tid, som inleddes 2014 med Riv alla tempel om kroppsbyggaren Johan, och som 2016 följdes av Vän av ordning om näthataren Joel. I Bara en kram fäster Bromander blicken på den urbana, politiskt medvetne mannen som kan de sociala koderna in i minsta detalj men som inte alls kan förstå sig själv. 

"Bromander tecknar en manlighet på fall, eller kanske snarare en form av manlighet som är värd att falla, och som jag inte kan annat än känna igen mig i och äcklas av. Han gör det inkännande, utan ironi, utan hån och spe, och lyckas samtidigt skildra vår nutid så väl att jämförbara försök nästan känns falska och ansträngda. Det är inte bara bra. Det är, trots övertydlighetsrisken, läskigt bra"
Victor Malm, Expressen

"Med sin blandning av besk humor och humanism fortsätter Bromander i Bara en kram att ge det obekväma en röst, dra skenheligheten ut i ljuset och samtidigt bjuda läsaren att stiga ner från sina egna höga hästar. För allas skull. För från självgodheten är steget aldrig långt till det löjeväckande. Eller det farliga"
Marit Furn, Svenska Dagbladet

"Bromander försöker besvara denna fråga utan att vare sig raljera eller förlåta. Här finns en radikal empati och inlevelseförmåga, en respekt för de tusentals triviala omständigheter som leder in en människa på den ena vägen och inte den andra. Att texten är skriven i dagboksform, till skillnad från de andra två i trilogin, är i sammanhanget ett enkelt men lysande grepp som låter­ läsaren komma ännu närmare Jens, in till hans blinda fläckar och minder­värdeskomplex"
Rebecka Kärde, Dagens Nyheter

"I händerna på en sämre författare hade porträttet kunnat bli lika platt som en karikatyr på ett alt right-forum. Men nu är inte Bromander vem som helst, han är en av Sveriges skickligaste yngre författare och likt en Elena Ferrante eller manusförfattarna till Skam närmar han sig klichéerna bara för att skruva till dem. Resultatet blir en högintressant roman om en man som både bekämpar patriarkatet och surfar på det"
Rasmus Landström, Flamman

"Det tar stundtals emot att vistas i Henrik Bromanders mörka mansgrottor. Men det gör inte romanerna sämre - tvärtom (...) Bromander skriver fram Jens skeva självbild, liksom den mediebransch han verkar i så verklighetstroget att man rodnar"
Karin Arbsjö, Kulturnytt

"Med sin förkärlek för mat, inredning och kläder påminner Jens om en Patrick Bateman i hipstertappning. Det är dock inget monster som skildras. Precis som i de två första romanerna i trilogin visar Bromander prov på sin smått otroliga förmåga att skapa mångbottnade porträtt av osympatiska personer, vars perspektiv han aldrig någonsin bryter med brasklappar och pekpinnar. Som läsare värjer man sig mot Jens i många stycken obehagliga världsbild, men det är omöjligt att avfärda honom som människa"
Filip Yifter-Svensson, Sydsvenskan

"Bara en kram både fördjupar och kritiserar den samtida diskussionen om maskulinitet, men lämnar till skillnad från sin huvudperson inga enkla svar. Det är ett effektivt grepp, manligheten i Bromanders romaner känns ofta verklig. Jag har sett den, upplevt den. Hur män som mår dåligt stoiskt härdar ut, vägrar erkänna upplevd svaghet hos sig själva, än mindre prata om den. Hur vänner bär sin ångest ensamma tills det är försent"
Joachim Sundell, SVT Kultur

"Ett ljuvligt lustmord på en kulturman i tiden"
Hanna Jedvik, Göteborgs-Posten

"Intelligent och infernaliskt"
Per Svenson, Sydsvenskan 

"Avslöjande, skrattretande (...) det framkallar skamsköljningar och frustration"
Rebecka Åhlund, Borås Tidning

"Både vidrigt och roligt och avslöjande"
Niklas Darke, Gefle Dagblad





HATETS TRIANGEL, Lystring 2017

Texter skrivna utifrån bilder. Om göteborgska barnplågare, skånska koncentrationsläger och en småländsk domedagssekt. Berättelser i skärningspunkten mellan det vidriga och det viktiga, mellan ljus och evigt mörker. Medverkande bildskapare är konstnären Ekta, fotografen Mario Prhat och serietecknaren Hanna Petersson.

"Henrik Bromander har mutat in ett helt eget hörn i svensk skönlitteratur (…) Under bältet-absurdism och en fäbless för det låga, fula och vulgära samexisterar med en politisk eller samtidskritisk ambition, en vilja att skildra människor i samhällets utkant och på dess botten – och det är genomfört med en blandning av skärpa, trams och empati"
Adam Svanell, Svenska Dagbladet

"Effekten när de olika fragmenten ställs bredvid varandra är en förnyad och egensinnig realism, full av hål och tvetydigheter. Det påminner en smula om Daniil Charms absurda korttexter från 1930-talets Sovjet, men det som skildras är vår tids tomhetstillstånd. Sverige på andra sidan mediebruset. Tystnaden bland höghusen och i villakvarteren. Det latenta våldet, närheten till drogerna, föraktet för det främmande.Den samlade bilden är tydlig och motsägelsefull, verkligen på en gång avklippt och vingklippt (...) Det är raffinerat skrivet, med en speciell känsla för det ofärdiga, det som bara går att säga till hälften. I det reducerade ordflödet finns laddningarna bevarade som en sorts utdragna och dovt vibrerande orgeltoner."
Magnus Haglund, Göteborgs-Posten

"Henrik Bromander går över gränsen, och det gör han rätt i (…) Det är ofta roligt, ofta rätt äckligt, ibland också både pricksäkert och psykologiskt visionärt. Det är en bagatell till bok, men en bagatell som räcker ganska långt"
Patrik Svensson, Sydsvenskan

"Henrik Bromander har en osviklig begåvning för samhällets skuggvarelser"
Nina Lekander, Expressen




VÄN AV ORDNING, Atlas 2016

Joels trollande på nätet börjar som ett tidsfördriv, med bus och tomma provokationer. Men i takt med att han tröttnar på etablissemangets hyckleri utvecklas han till aktivist i den högerradikala rörelsens tjänst.

Joel blir nätkrigare på heltid, med bloggen som vapen i kampen mot mångkulturen. Men en resa till Thailand förändrar allt. Joel träffar Sunee och kärlek uppstår, om nu kärlek bara inte var så jävla komplicerat.

Vän av ordning är en roman om hatet och dess konsekvenser, om den historia som skrivs framför våra ögon i statusuppdateringar och kommentarsfält. En berättelse om digital kamp och total gränslöshet. Det är den andra delen i den romantrilogi om maskulinitet som inleddes med kroppsbyggarskildringen Riv alla tempel (2015).

Nominerad till Sveriges Radios Romanpris 2017

"Ska man skriva politisk litteratur får man gärna göra det just så här: genom att försöka skildra det fula snarare än det rätta"
Philip Teir, Dagens Nyheter

"En svensk Houellebecq (...) Med en oerhörd och dråplig känsla för detaljer gör Henrik Bromander med andra ord en imponerande insats i att skildra en kuslig samtid. Det handlar om en manlighet i kris och ett samhälle i hastig förändring. Ett Sverige som sällan får plats i litteraturen"
Jenny Högström, Aftonbladet

"Tack vare Bromanders förmåga att ge monstret ett existentiellt djup tvingas vi förhålla oss moraliskt till att vi faktiskt förstår Joels tragedi – hur vi än ryggar för hans hemska handlingar. Henrik Bromander har åstadkommit en välunderrättad, insiktsfull och trovärdig skildring från en av manlighetens skuggsidor, och på köpet gjort vår polariserade samtid en smula mer komplicerad"
Marcus Priftis, Svenska Dagbladet

"En lysande roman som ger en kolsvart bild av Sverige. Henrik Bromander är något av en outsider i litteratursverige och kanske är det därför han lyckas pejla in samtiden med en sådan precision, lite från sidan (...) För Bromander är manligheten ett gift som alla män bär inom sig i olika doser. Detta gör honom till en av samtidens mest intressanta samhällskritiker just nu. Jag anbefaller härmed varenda feminist i landet att ta del av hans toxiska blandning av genus och klass"
Rasmus Landström, Dagens ETC

"Djupt imponerande (...) Framför allt lyckas Bromander med det nästintill omöjliga: att skapa någon form av lojalitet med sin djupt obehagliga huvudperson, som tvingar läsaren att se bortom det namnlösa monstret"
Annina Rabe, Expressen

"En fullkomligt trovärdig gestaltning av en näthatare, och en ganska fantastisk Malmöskildring"
Patrik Svensson, Sydsvenskan

"En välgjord redogörelse för hur den inre och yttre logistiken ser ut för en nätkrigare"
Jenny Teleman, Kulturnytt

"En roman som är omistlig för den som vill förstå strömningarna i Sverige 2016"
Kristian Ekenberg, Dalarnas Tidningar


"Det är svårt att inte fångas in av Bromanders liksom avmätt pockande stil med plötsliga avbrott för chockverkan eller tillbakablickar (...) Henrik Bromander är en drabbande, supermörk serietecknare, men också en skicklig romanförfattare inom att behandla de mer extrema och destruktiva sidorna av manligheten"
Rebecka Åhlund, Ystads Allehanda

"En suverän bok; inte bara ett skakande porträtt av Joel och vad hans skruvade virtuella gemenskap, präglad av porr och högerextremism i lika delar, gör med just honom – det är samtidigt en bok som skildrar förskjutningen av gränser i det svenska samhället under tidsperioden 2007 tills i dag (...) Joel är inte fiktion. Han finns här och nu"
Rebecka Bohlin, Flamman

"Otäck och omöjlig att lägga ifrån sig"
Niklas Orrenius



KURS I SJÄLVUTPLÅNING, Galago 2015

Maria ser fram mot några veckors sommarkurs i clownteater. Hon vill komma bort från stan, bort från allt jobbigt. Vad hon inte vet är att det kommer bli en omtumlande upplevelse som förändrar saker för alltid när den mysiga stämningen kursdeltagarna emellan förbyts i vuxenmobbning och maktfullkomlighet. Men Maria är trött på att knyta näven i fickan och bestämmer sig för att slå tillbaka på sitt eget vis.

Kurs i självutplåning samlar förutom den albumlånga titelserien en rad berättelser av Henrik Bromander där livet ställs på sin spets och blir till blixtrande allvar. Han skildrar arbete, ensamhet och kamp som ingen annan i Seriesverige idag.

"Ett bättre sätt att spegla Sverige våren 2015 är svårt att tänka sig"
Elias Björkman, Svenska Dagbladet

"Ett obehag som jag inte kan slita mig från"
Christoffer Röstlund Jonsson, Aftonbladet

"En ovärderlig samhällsskildrare"
Jonas Ellerström, Borås Tidning

"Radikalt, roligt och skoningslöst uppriktigt"
Ida Therén, Dagens ETC

"Dissekerar samhällets hierarkier med sylvass skärpa"
Björn Barr, Expressen

"Boken ger en ganska tydlig bild av vad som faktiskt gör Henrik Bromander till en nästan helt unik röst. Han gör konst av sociala maktrelationer. Det låter kanske olidligt trist, men det är i så fall bara beskrivningen det är fel på. Tvärtom är det roligt på ett ofta absurt och mångbottnat sätt"
Patrik Svensson, Sydsvenskan

"Blottlägger effektivt människans patetik och fulhet. En av årets bästa serieböcker"
Svenska Dagbladet

"Bromanders naivistiska svartvita teckningsstil påminner visserligen om många andra svenska serietecknares, men utan tvekan finns det något eget och personligt i hans berättande (...) Som mest slagfärdigt blir det när Bromander tar sig an arbetsrättsliga frågor och skildrar den cyniska telemarketingbranschen i serien Chefen eller situationen för bemanningsanställda på det påhittade speditionsföretaget UPX"
Hanna Jedvik, Göteborgs-Posten

"Det finns något väldigt oförställt över Henrik Bromanders serier. En sorts absurdistisk realism, om något sådant är möjligt. Han är egentligen bäst i det långa formatet, men nya samlingen Kurs i självutplåning är ändå läsvärd"
Adam Svanell, Svenska Dagbladet

"Lärdomar från mörkrets mästare"
Bodil Juggas, Arbetarbladet

"Bromanders böcker är såna jag skulle vilja sätta i händerna på alla och envar. Han vågar gå förbi det enbart underhållande, och hittar något som gör ont. För att det faktiskt är sant på riktigt"
Lina Arvidsson, Dagens bok

"Fränt klasshat mixas med ren absurdism"
Magnus Nilsson, Arbetet

"Obehag man inte vill vara utan"
Andreas Eriksson, Norran

"Henrik Bromander har en mänsklig medkänsla i sin seriekonst som är både gripande och engagerande"
Lars Landström, Tidningen Ångermanland



RIV ALLA TEMPEL, Atlas 2014

Johan har ett mål: att bli någon att räkna med. Men han har förutsättningarna emot sig han är tjock, osäker och mobbad. Vägen till makt går genom hårda plågor på gymmet. Målmedvetet och med hjälp av steroider bygger Johan upp sin kropp till en rustning. Det här är upptakten till en ond spiral som leder ned i samhällets undervegetation. Johan har blivit sin egen lyckas smed, men han har också sått fröet till sin egen undergång.

Riv alla tempel är Henrik Bromanders romandebut. En bladvändare med drag av noir och arbetarlitteratur för vår tid.

"En sällsynt och intelligent skildring av kroppsbyggarkulturen, det är något så ovanligt som en roman om den manliga kroppen som objekt (...) Riv alla tempel är inte bara en bra roman utan också en högst angelägen sådan"
Johan Knutsson, Kulturnytt

"Jag har aldrig läst en svensk roman som skildrar just detta med samma komplexitet. På det sättet är Henrik Bromander helt enkelt ganska unik"
Patrik Svensson, Sydsvenskan

"En uppgörelse med maskuliniteten i sig. Att en sådan behövs, det lär alla som får det otvivelaktiga nöjet att läsa Riv alla tempel bli övertygade om"
Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten

"Riv alla tempel ger en inblick i en kroppsbyggarsubkultur som på många sätt är en parodi på resten av samhället. Muskelgalningarna har fastnat i en förvriden manlighet där det gäller att vara tuffast och mest attraktiv för det motsatta könet (...) Men det som skrämmer mest i boken är beskrivningarna av den normala omgivningen, som skymtar förbi då och då. Ett Sverige där allt handlar om att vara framgångsrik och ha en så kallat perfekt kropp. Där poliserna tar anabola för att kunna slåss bättre och företagen anlitar kriminella för att driva in skulder"
Kalle Holmqvist, Aftonbladet

"Bromander är exceptionellt bra på att måla fram en kroppslighet som är så verklig att den nästan går att vidröra. En kroppslighet i en kroppskultur jag inte är van vid att närma mig, och just därför så glad att få lära känna"
Li Eriksdotter Andersson, Skånska Dagbladet

"Fantastisk"
Fredrik Edin, Arbetaren

"En drabbande studie i osund manlighet"
Adam Svanell, Svenska Dagbladet

"Trovärdigheten är total"
Lena Kvist, Borås Tidning

"I Riv alla tempel tar det inte en lång stund innan jag förstår att det sörmländska mörkret är lika svart som det småländska (...) Det är ett riktigt svårt liv som gestaltas, men kanske är det bokens direkta tilltal i kombination med värmen i författarens människosyn som gör läsningen så lätt ändå"
Hanna Kangassalo, Södermanlands Nyheter

"Jag är sällan så nära en litterär karaktär som jag varit Johan, och då är jag ändå en person som lever i min egen lilla värld nästan hela tiden. Den raka, enkla, men exakta prosan gör det med mig. De rusiga, deliriska drömsekvenserna är minst lika suggestiva. Henrik Bromander måste skriva så många fler historier, tänker jag"
Rebecka Åhlund, Smålandsposten

"En brutal bok om maskulinitet och dess konsekvenser. Som någon slags våldsam kriminalfilm är den extremt spännande: undergroundgymmen, sprutorna, pengarna och riskerna"
Nina Einarsson, Helsingborgs Dagblad

"Det är plågsamt. Inte bara för att Bromander river och petar i förhållanden som att unga män och pojkar, liksom en oroande stor andel vuxna män, uppfostrats till att skyla över, tysta ned och till och med förneka. Det vilar fortfarande ett moln av förakt för svaghet över den moderna, svenska, jämlika mannen"
Magnus Östnäs, Nerikes Allehanda

"Skrämmande, påträngande och skakande.... Bäst just nu"
Anna Hedelius, Barometern

"Detta tema har Bromander alltså arbetat med i 18 års tid, utan att det ännu känns det minsta trött eller gjort. Istället kan jag bara beundra hans enträgna arbete, där han bara når allt djupare för varje tag med spaden"
Johannes Nilsson, Tidningen Kulturen

"Ett mörkt porträtt av den moderna mannens förhållande till sin egen kropp. Med stilistisk karghet klär han av både den klichétyngda uppväxtromanens format såväl som en förvriden maskulinitetet som ekar obehagligt nära vår egen verklighet"
Björn Werner, Borås Tidning

"Storartad roman om urspårad manlighet"
Kalle Lind, City

"Månadens läsning"
Nöjesguiden



KORRESPONDENSTEORIN, Lystring 2013

Korrespondensteorin är en bok om vår tids besatthet av autenticitet. Den innehåller sjutton texter om bland annat handikappskonst, antifascism, Jean Genet, kvinnlig vänskap, Göteborgsandan, kroppsliga sekret, psykvården och det svenska försvarets förfall. Gränsen mellan fakta och fiktion är flytande och knivskarp på samma gång.

Henrik Bromander var senast aktuell med den kritikerrosade serieromanen Smålands mörker. I sin nya novellsamling visar han återigen prov på inkännande människoskildringar och en förkärlek för bisarra detaljer. Han vänder också blicken mot sitt eget liv i nutid och dåtid.

"En liten dörr in till en verklighet som blivit närmast helt osynlig för den maktbärande mediala, kulturella och politiska samhällsklassen idag. Det är något ganska unikt och jag vill mena att Henrik Bromander inte bara är en av sin generations mest begåvade, utan också alldeles nödvändig."
Patrik Svensson, Sydsvenskan

"Henrik Bromander lever och verkar i Göteborg, och hans betraktelse över staden och dess berömda anda är stundtals så träffsäker att jag måste läsa högt. Han passerar många platser - Tynnered, Högsbo och Gårda - på vägen mot något beständigt och tryggt. De i hans version sorgliga och döda områdena varvas med kommunens bolagiseringar, donationskulturen som byggde staden och allt som inte sades i samband med Götheborg-jippot."
Agnes Arpi, GT

"Att Bromander lever upp till kraven visar han gång på gång i sin nya novellsamling. Fixa idéer, långsökta övertygelser och halsstarriga planer är återkommande inslag när Bromander ger sig in i det mänskliga psykets labyrinter (...) Löjligt skickligt."
Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad


"En samling tankeväckande berättelser om samhället och hur utsagor och förmodade förväntningar får oss att agera. Intressant är också Pär Thörns förord som redogör för bokens häpnadsväckande tillkomst. Att ifrågasätta om den är sann ligger förstås nära till hands. Oavsett är Bromanders genomlysning av Sverige ett mycket egensinnigt och lyckat drag."
Jonna Fries, Smålandsposten

"Bromander visar upp en underfundig humor men det svarta ligger avgrundsdjupt och lurar bakom nästa sida. Långnovellen 'Allra käraste syster?', om familjerelationer och handikapp, och den komprimerade uppväxtskildringen '47 minnen av F' är två av de berättelser som stannar kvar i minnet efter avslutad läsning."
Per Olaisen, BTJ-häftet


"Det är också en politisk bok. Den är full av samhällskritik, men det sker inte alltid helt öppet. Det är en bok om människor som inte får plats någon annanstans. Det är samtidigt väldigt mycket en bok om Göteborg. Framförallt gör Korrespondensteorin Henrik Bromander till en av Sveriges mest intressanta författare just nu."
Malin Reimerthi, Konstpretton

"Henrik Bromander är kanske mest känd för sina serier men visar med den här novellsamlingen att han mycket väl behärskar även andra uttryck. En av årets bästa böcker."
Arbetaren





SMÅLANDS MÖRKER, Galago 2012

Erik växer upp i småländska Nässjö, en gång en viktig knutpunkt för landets tågtrafik men nu en bygd som långsamt tynar bort.
För att fylla ut tomheten och tristessen ritar Erik självbiografiska serier som han publicerar i den egna tidningen Ansikte. Från dess första till sista nummer hinner det utspela sig ett helt liv. En tonåring växer upp till vuxen man och får uppleva vänskap, kärlek, svek och våld.

I denna episka serieroman flyttar Henrik Bromander fram gränserna för vad som är möjligt att göra med seriemediet. Smålands mörker är en hyllning till skapandets helande kraft och en oroväckande samtidsanalys från ett Nordeuropa där de politiska vindarna blåser allt kallare.

"En nattsvart berättelse om klassamhällets brutalitet"
Kristina Lindquist, Dagens Nyheter

"Obehaget i att känna igen sig – om så i en endaste mikrob – i en person vars politiska ideal är helt korrupta, är det som gör Smålands mörker till en fullständigt lysande serie. I sin realistiska råhet ligger den chockerande rätt i tiden och blir en psykiskt påfrestande sidvändare"
Christoffer Röstlund Jonsson, Aftonbladet

"Bromanders Smålands mörker skulle mycket väl kunna ingå i demokratiundervisningen för gymnasieelever. Jag tror att det är ett av de finaste omdömen jag kan ge en roman"
Ivar Andersen, Arbetaren

"Det är högst välkommet med en serieroman som tar ett så skoningslöst grepp om samhället vi lever i"
Agnes Arpi, Göteborgs-Posten

"Jävlar vad Henrik Bromander gör det bra. Det stora och mäktiga med Smålands mörker är just hur han verkligen går in i de för honom främmande världarna och försöker förstå dem"
Patrik Svensson, Sydsvenskan

"Med skoningslös precision skildrar Bromander allt det fula i livet och mänskligheten, i vissa stunder så effektivt att man blir yr och illamående"
Viktor Hariz, Kulturnytt

"En drabbande serieroman, tung både rent fysiskt och tematiskt, men makalöst genomarbetad"
Henrik Zackrisson, Rocky Magasin

"Det bästa jag läst i serieväg på år och dar"
Åsa Grennvall

"Blivande klassiker"
Johan Hilton, Expressen

"En milstolpe inom den svenska seriekonsten"
Mattias Oscarsson, Sydsvenskan

"Årets viktigaste bok"
Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten

"Fenomenala Bromander kopplar öppenhjärtig text till brutal bild i sin obarmhärtigt belysande tegelstensserieroman"
Bodil Juggas, Arbetarbladet

"Det finns ett stort, desperat allvar bakom beskrivningen av en ung man som alltför många hade kunnat bli, och det ligger en respektingivande oräddhet över sättet att berätta hans historia"
Jonas Ellerström, Smålandsposten

"Ett underhållande men svart serieepos där extremhögervindarna fått fäste i grantopparna"
Malena Rydell, Arena

"Årets läsupplevelse"
Borås Tidning

"Henrik Bromanders seriealbum är exakt så lysande som folk påstår"
Kalle Lind, City

"Fantastisk"
Ragni Svensson, Brand

"Lysande pärla"
Cecilia Verdinelli, Göteborgs-Posten

"Episk och mästerlig"
Dick Harrison

"Det är väldigt svårt att värja sig (...) Den här boken bränner i massor"
Johanna Ögren, Bokhora

"Detta är stor litteratur"
Sanna Töringe, Publikt

"Med en handling som stryker läsaren mothårs, och med bilder som är oskyldiga och motbjudande på en och samma gång, skildrar Henrik Bromander människans mörkaste sidor."
Ur motiveringen till Seriefrämjandets Urhundenpris för 2012 års bästa originalsvenska seriebok.


DET HÄNDER HÄR, Ordfront 2009

Novellsamling om fyra unga människor som alla längtar bort utan att riktigt veta vart. Jennie gör elektronisk musik och genomlider en sommar av hat och olycklig kärlek. Mobbade Thomas följer motvilligt med sina föräldrar på en semester till Lanzarote där livet plötsligt öppnas på glänt. Överklasstjejen Amanda pendlar mellan Göteborg och New York i en blandning av dekadens och depression. Robert flyttar till Thailand för att ägna sig åt thaiboxning och blir kär i en ladyboy.

"Så här nakna är samtida tonåringar inte ens på modebloggarna"
Natalia Kazmierska, Expressen

"Det är dödligt patetiskt romantiskt. Henrik Bromander är blod i den svenska samtidsprosan"
Marie Pettersson, Helsingborgs Dagblad

"Det är just lyhördheten som gör Det händer här så stark. Personerna är mänskliga i varje liten detalj, ner till de dunklaste tankar och vrår där Bromander rör sig på en perfekt nivå"
Therese Bohman, Expressen

"En bok som känns i magen, som precis som livet innehåller både lyckliga och olyckliga slut"
Cecilia Köljing, Borås Tidning

"Det här är helt uppenbart en författare som kan bli hur bra som helst"
Petter Lindgren, Aftonbladet



ALLT JAG RÖR VID FÖRSVINNER, Kartago 2009
(slut från förlaget, kan beställas från min nätbutik)

I denna antologi har serieskaparen och författaren Henrik Bromander skrivit manus till fjorton serietecknare, illustratörer och fotografer. Det är en samling historier som speglar tillståndet i Sverige och världen idag. Vi får bland annat möta ett par som nyligen fått barn och bjuder sina vänner på middag, utan att berätta att de serverar moderkaka till efterrätt; vi träffar en fanatisk beundrare av artisten Meat Loaf; vi möter en pojke som inleder en sexuell relation med en myrslok; vi följer en dag i en medelålders kvinnas liv där eftermiddagen omärkligt glider över i kväll och ensamheten ligger som en dimma över allt.

De som bidragit med bilder är: Anneli Furmark, Kolbeinn Karlsson, Nanna Johansson, Marcus Nyblom, Simon Gärdenfors, Petter Sjölund, Calle Thörn, Hanna Petersson, Sandro Müntzing, Pontus Lundkvist, Jonas "Pike" Dahlström, Carl Hedsved, Marcus Ivarsson och Anders Végh Blidlöv.

"Vad som blir tydligt med detta företag är var Henrik Bromanders styrka ligger - nämligen i själva berättandet (...) Det är svårt att veta hur man känslomässigt ska tolka Bromanders historier, om man ska skratta eller gråta - och i den diskrepansen ligger en stor gåtfull styrka. Det finns även i hans retorik ett dramaturgiskt driv - som jag inte finner någon motsvarighet till i Seriesverige - som gör att det är omöjligt att veta hur novellerna slutar"
Gustaf Andersson, Tidningen Kulturen

"De verkligen helt väsensskilda stilarna binds samman av Bromanders fantastiska känsla för det svårbemästrade novellformatet. Som i den av Pontus Lundkvist tecknade berättelsen "När kriget kom". En hyperrealistisk dagbok från ett Sverige mitt under brinnande krig"
Patrik Svensson, Sydsvenskan

"Att Bromander har näsa för bra stories visade han redan i albumet Hur vi ser på varandra från 2005, och nya boken är en riktig salva härvidlag, samt en utmärkt provkarta på vad som sker bland de yngre tecknarna just nu. Bredden är minst sagt imponerande"
Petter Lindgren, Aftonbladet




TIDIGT PÅ MORGONEN, Galago 2007
(slut från förlaget, kan beställas från min nätbutik)

En samling berättelser om udda existenser och livsöden. Läs bland annat om en man som är besatt av att ta upp sin frus lik från Estonias vrak, om en mor vars liv får en ny mening när hennes son drabbas av cancer och om en pedofil som sakta börjar inse vad han gjort mot sin dotter.

"En av mina absoluta svenska favoriter just nu (...) Bara den finstämda och hemska titelberättelsen gör hela denna märkliga samling värd vartenda öre"
Jenny Högström, Helsingborgs Dagblad

"Bromander är skicklig på att skildra vardagens skuggliv. Resultatet är förvånansvärt drabbande - olusten färgar snabbt av sig på läsaren. Tidigt på morgonen är imponerande i sin bredd och ett rejält kliv framåt från debuten"
Rakel Chukri, Sydsvenskan

"De flesta av historierna stökar runt hos mig efteråt. Rekommenderas varmt"
Jessica Björkäng, Bokhora

"Ett hjärtskärande, faktiskt mardrömsframkallande nedslag i den lilla människan (...) En av årets litterära händelser!"
Josephine Askegård, Arbetaren




HUR VI SER PÅ VARANDRA, Galago 2005

Debutboken som blivit omtalad för titelhistorien som skildrar en bibliotekaries uppgång och fall under en märklig natt på bokmässan i Göteborg. Läs även om en ung man som löser bostadsbristen på ett sätt som får ödesdigra konsekvenser, om rika grevar och mystiska uppdrag, och om minnet av en alldeles särskild sommar innan allt förändrades.

"Det här är skildringar av avgörande, ibland rent kathartiska, moment som av nödvändighet inbegriper något mått av smärta, förnedring och/eller lidande (...) Henrik Bromander är mycket skicklig på att skapa stämningar i svart och vitt"
Jonas Thente, Dagens Nyheter

"Bland det mest gripande och smärtsamma jag läst på länge"
Petter Lindgren, Aftonbladet

"Nattsvart och mycket oroande (...) Det är nästan provocerande hur den här boken kletar sig fast"
Philip Teir, Hufvudstadsbladet

"Det var länge sedan jag läste något så oironiskt och helt mänskligt medkännande som Henrik Bromanders seriebok"
Lars Landström, Tidningen Ångermanland

"En stor liten skildring av det svåra och det oemotståndliga med att vara människa och det finaste jag läst på länge"
Anna Hellgren, Arbetaren