torsdag 16 april 2009

Högsbo


För några år sedan var jag nära att bli bostadslös, men det ordnade sig i sista stund då jag fick tag på en andrahandslägenhet i Högsbo, i närheten av Axel Dahlströms torg. Lägenheten tillhörde en gammal tant som låg inför döden på ett vårdhem, så jag fick ta över alltsammans med möbler och allt under månaderna som var kvar. I flera månader levde jag bland kvinnans saker, drack kaffe med hennes servis, tittade på de gamla fotografierna på väggarna och dammade porslinsfigurerna i fönstret. I Högsbo bodde det mest pensionärer, och jag var på väg att förvandlas till en av dem. På dagarna gick jag ibland ner till torget, där det förutom ett fint höghus fanns ett litet bibliotek. Där kollade jag min mejl och slösurfade, och hösten 2006 röstade jag där också, rött så klart. Men det spelade ju ingen roll i slutändan, som det sällan gör. Alliansen tog över och tanten dog, så jag var tvungen att flytta vidare. Nu har biblioteket i Högsbo skaffat sig en blogg där de skrivit fint om Tidigt på morgonen, och så har de intervjuat mig och Marcus Nyblom om vilka böcker vi gillar och sådana saker.