fredag 5 juni 2009

Fler recensioner av Allt jag rör vid försvinner

I Dagbladet i Sundsvall skriver David Olgarsson bland annat: "Vardagsångesten och de bisarra sexuella situationerna som blivit hans trademark återfinns även här, men ”Allt jag rör vid försvinner” är ingen upprepning. För samtidigt som det visuella breddats, märks också en nyansering i Bromanders berättande (...) Allt som allt är ”Allt jag rör vid försvinner” definitivt ingen upplyftande läsning, och känslan av obehag sitter i även efter att man stängt boken. Men som alltid med Bromanders verk finns det också något underhåll­ande i det hela, som tillsammans med den nyfunna variationen gör att jag dras att vilja plocka upp och läsa den igen."

I Arbetaren skriver Josephine Askegård bland annat: "För den som älskar Bromanders bilder är det något av en sorg till en början, hans berättelser och figurer hänger så kongenialt ihop att detta känns mer som ett experiment och en nästan retorisk uppvisning i vad som händer när de separeras. Men i läsningen växer historierna, de måste stå på egna ben i längden, och det gör de för det mesta."

Högsbo biblioteks blogg skriver Siska Humlesjö bland annat: "När nu hans nya antologi Allt jag rör vid försvinner har släppts tänker jag ta tillfället i akt och göra allt jag kan för att ni ska läsa det. Det är nämligen bland det starkaste som skrivits när det gäller svenska serier (...) Det är ett koncept som är fullständigt lysande. Dels visar det på den bredd som finns i serie-Sverige idag och dels gör det att Henrik Bromanders stil blir ännu mer tydlig (...) Ska du bara läsa ett svenskt seriealbum i år så läs det här."