fredag 4 maj 2012

Fler recensioner och artiklar

I Aftonbladet skriver Christoffer Röstlund Jonsson bland annat: "Obehaget i att känna igen sig – om så i en endaste mikrob – i en person vars politiska ideal är helt korrupta, är det som gör Smålands mörker till en fullständigt lysande serie. I sin realistiska råhet ligger den chockerande rätt i tiden och blir en psykiskt påfrestande sidvändare."

I Arbetaren skriver Ivar Andersen bland annat: "Bromanders Smålands mörker skulle mycket väl kunna ingå i demokratiundervisningen för gymnasieelever. Jag tror att det är ett av de finaste omdömen jag kan ge en roman."

Åsa Grennvall kallar Smålands mörker för "Det bästa jag läst i serieväg på år och dar."

Bloggen Världen enligt Audrey Fenn skriver bland annat: "Henrik Bromander har skapat ett sjuhelvetes jävla Smålands mörker. Det är inte mitt småländska mörker, men jag är helt med honom."

Bloggen Blendad skriver bland annat: "Bromander har en nästan instinktsbetonad känsla för vilka krafter i vårt samhälle av idag som får främlingsfientlighet och fascistiska tankar att blomma. Han försöker sig inte på några amatörpsykologiska förklaringar."

Bloggen Norrlands inland utropar Smålands mörker till "Årets bok."

Här är en intervju i Smålandsposten som publicerades för någon månad sedan, som jag inte länkat till tidigare.

Nedan en intervju i Nässjö-baserade Smålands-Tidningen, som saknar nätupplaga.