onsdag 16 december 2009

Senaste nytt

Expressens kultursida listar Natalia Kazmierska Det händer här som en av årets bästa böcker: "Så här nakna är samtida tonåringar inte ens på modebloggarna."

I Smålands Nations tidning Dackekuriren skriver Julius Stenson fint om Det händer här: "Det känns som om vi har mycket gemensamt, det förflutna i den autonoma rörelsen och det politiska intresset, skrivandet, vår ålder, inställning till illegala substanser och akademisk inriktning [...] Jag har sett världen i så många olika skepnader genom Bromanders ögon att jag nu räknar honom som en vän. Det var därför med spänd förväntan jag införskaffade hans nya novellsamling [...] Hur skulle han klara övergången från serier till prosa och vilkens inriktning skulle hans texter ta? Svaret är att vi får vår gamla Bromander men sju resor värre. Porträtten osar mer än någonsin av människans odolda inre, skamfyllda tankar och komplexa natur. Styrkan med text, att man inte kan värja sig utan att man måste ta del av författarens idé, utnyttjar han skickligt [...] Språkligt och formmässigt är den knappast nydanande men får mig ändå att vrida mig av pinsamhet, skam och spänning på rätt ställen. Det är framförallt i den sista novellen som allt klickar för mig. Den tar avstamp i kampsportsträning i Thailand för att sedan utvecklas till att kanske bli det största och tyngsta i Bromanders hela produktion."