fredag 18 december 2009

Fler recensioner

I P3:s Musikhjälpen igår utnämnde Siska Humlesjö Det händer här till en av årets bästa böcker.

Och på Nittonde stolen skriver Karin Gyllenklev om samma bok: "Ibland rotar jag fram mina gamla dagböcker, de från min tonårstid. Egentligen är det väl bara ett sorts självplågeri. Dagböcker är inte gjorda för glada, ljusa minnen. I mina gamla dagböcker är sidorna fulla av diskussioner där jag försöker reda ut varför livet är så grymt mot just mig.
Första sidan i Henrik Bromanders roman Det händer här är som tagen ur min dagbok. Tankar som inte får ro och det barnsliga sättet att uttrycka sig. Självförakt. Har Henrik Bromander smygläst min dagbok? Någon tonårsflickas dagbok har han i varje fall läst [...] Boken består av fyra kortare berättelser som alla handlar om unga människor i livets mest förvirrade fas, tonåren. Bromander gör det bra, och det är med ett detaljerat äckel han beskriver vardagen för dessa fyra tonåringar. Som hur Jennie i berättelsen Hållkärret fantiserar om en oattraktiv tjej i hennes klass, där en närgången beskrivning av hur hennes kön kan tänkas lukta och om finnarna på hennes innerlår görs. Jag äcklas och fascineras på en och samma gång."